محور رسالت:
فاطمه محور رسالت است پیامبر(ص) آنچنان او را بزرگ می شمردند و به او محبت می ورزیدند که از حد محبت عادی یک پدر به دخترش والاتر رفته بود. پیامبر عظیم الشان اسلام هنگامی که آهنگ سفر داشت با فاطمه بعد از همه وداع می کرد و هنگام مراجعت با او قبل از همه ملاقات می کرد.
در روایات زیادی وارد شده که آن حضرت با مشاهده سختی حال دخترش به شدت می گریست و پیامبر این شدت علاقه اش ناشی از اوج کمال فاطمه (علیها السلام)و محبوبیتش نزد خداوند بود. این نشان از آن دارد که فاطمه در رسالت پدرش نقش دارد و رکن مهم پیشرفت اسلام بحساب خواهد آمد و درحیات پدرش و چه بعد از آن نقش بسزایی را ایفا نمود.
محور خشم وخشنودی خداوند:
علی (ع)و رسول خدا(ص)فرمودند:"ان الله یغضب و یرضی لرضاک" کنز العمال،ج7،ص111
همانا خداوند به خشم تو خشم می کند و به خشنودی تو خشنود می شود. روشن است کسی که جز خدا در عالم نمی بیندو در برابر او تسلیم مطلق است و اراده ای جز اراده ی خدا ندارد،قهراً رضای او رضای حق و خشم او خشم حق خواهد بود و او انسان کاملی است که رفتار و کردار او،امام و اسوه و حجت خلق خواهد گشت.
محور امامت:
فاطمه(علیها السلام) محور امامت است. خداوند به او مژده داد که از نسلش یازده ذریه پاک و امام پدید آید که همه هدایتگر دوران خود می باشند.ام الائمه است و ام الازهار (مادر شکوفه ها و گلهای اسلام)هم ام الانوار الائمه نام دارد زیرا که نور امامان از او مشتق است. او حامل سر مستودع خدا،ولی امر و بقیه الله است. در دعای حاجتی که به اسم اوست چنین می خوانیم :"اللهم انی اسئلک بحق فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها ان تصلی علی محمد و ال محمد (ص)و ان تفعل بی ما انت اهله و ان تقضی حوائجی “
فاطمه علیها السلام آن زنی است که نور امامان از او پدید آمده و تداوم یافت. و بدین سان او امامت اسلام را به تاریخ بشریت و به انبیای الهی پیوند می دهد. (منتهی الامال،ج1،ص134)
محور اهل کساء:
داستان کساء بدینگونه است که روزی رسول خدا (ص) علی،فاطمه و حسنین(علیهماالسلام)رادر عبایی که خود هم در ان بود گرد آورد و آیه تطهیر را در شأن آنان خواند که :"انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل بیت و یطهرکم تطهیرا"و دعا فرمود :خداوندا اینان اهل بیت وآل محمدند(ص)، درود و برکات خود را بر اینان قرار ده که تو ستوده و والا مقامی .
محور عصمت:
حضرت فاطمه(س)تنها زن معصوم اسلام است که عصمت او ریشه ی قرآنی و حدیثی داشته و تاریخ زندگی پر افتخارش، شاهد بزرگ دیگری در این مقوله می باشد و سخنان پیامبر(ص)در حق وی حاکی از عصمت و پیراستگی او از گناه می باشد. آنجا که درباره ی او چنین می فرماید:"فاطمه بضعه منی فمن أغضبها أغضبنی"
محور هدایت و پیشوایی:
فاطمه(س) محور هدایت است و در جنبه ی پیشوایی امت است. رسول خدا (ص)در پیشرفت آیین خود و اهداف خویش الگوی مردانه بسیار داشت، اما در جنبه الگویی زن عده او بسیار اندک بودند و در آن جمع اندک فاطمه (س) در رأس بود.
در تفسیر آیه :"ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریا تنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما” رسول خدا (ص)مقام پیشوایی را درباره ی خانواده خود پرسید،همانگونه که درباره ی کلمات ازواج و ذریه و قره اعین پرسش کرد. جبرئیل خدیجه را مصداق ازواج ،فاطمه را مصداق ذریه و حسن و حسین (علیهما السلام) را مصداق قره اعین و علی را مصداق امام ذکر کرد.
از ذریه او چه نسل پاک و پاکیزه ای پدید آمد که با عزت و شوکت نسل های آدمیان را با نور ولایتشان به اعلی علیین و درجات والای انسانیت رسانیدند.
محور نجات از آتش دوزخ:
حضرت فاطمه(س) می فرماید: “یا رب أحببت أن یعرف قدری فی مثل هذا الیوم پروردگارا دوست دارم در همچو روزی (قیامت) قدر و منزلت من شناخته شود .
خداوند متعال می فرماید:"یا بنت حبیبی ارجعی فانظری من کان فی قلبه حب لک اولاحد من ذریتک خذی بیده فأدخلیه الجنه”
ای دختر حبیب من برگرد و نگاه کن هر کسی که محبت تو یا یکی از فرزندانت را در قلب دارد دستش را بگیر و وارد بهشت کن.
امام باقر (ع)می فرمایند:ای جابر سوگند بخدا ، فاطمه در آن روز مانند پرنده ای که دانه ی خوب را از بد جدا می کند و بر می دارد، شیعیان و دوستان خود را از میان اهل محشر جدا می کند و نجات می دهد.
برگرفته از کتاب شمس العصمه از احمد ابراهیمی هرستانی